Pienet sosiaalisen median vaikuttajat (influencers) saavat yhä enemmän vaikutusvaltaa markkinoinnissa ennustaa eMarketer. Yritykset ja organisaatiot hyödyntävät yhä enemmän somevaikuttajia esitellessään brändejään markkinoille. Erityisesti nuoret seuraavat vaikuttajia.
Sosiaalisen median seuraajat luottavat TikTok ja Instagramin ympäristössä toimiviin nano- ja mikrovaikuttajiin. Viimeksi mainittuihin lasketaan artikkellissa 1 000 ja 100 000 seuraajan välillä liikkuvat vaikuttajat, mutta Suomessa näistä luvuista voidaan perästä poistaa yksi nolla. Yleensä suuri on kaunista, mutta mikrovaikuttajat tarjoavat useita etuja.
Maailmalla tehdyssä tutkimuksessa yli puolet (56 %) luottaa enemmän mikrovaikuttajiin kuin suurten seuraajamäärien kuuluisuuksiin. Toisaalta mikrovaikuttajat veloittavat Instagramin julkaisuista monikertaisesti vähemmän kuin kuuluisuudet. Samalla myös somealustat tarjoavat yhä monipuolisempia työkaluja mikrovaikuttajille.