Analytiikkayhtiö App Annien raportti esittää, että somealusta TikTok ylittää 1,5 miljardin käyttäjän rajan vuonna 2022. Vastaavasti somealusta Instagram pysyy edelleen yhden miljardin käyttäjän määrässä, minkä se saavutti jo vuonna 2018.
Mielenkiintoista asiassa on se, että Facebookilla ja Instagramilla kesti pidempään saavuttaa miljardin käyttäjän rajan, mutta oikeastaan ne raivasivat tilaa TikTokin nopealle kasvulle. Suurin markkina-alue TikTokille on Intiassa, jossa sillä 200 miljoonaa käyttäjää – huolimatta siitä, että maa kielsi TikTokin käytön vuonna 2020.
Kilpailevat somealustat ovat yrittäneet kopioida TikTokin työkaluja. Aikoinaan mahtavan nousun tehnyt Snapchat hiipui, kun Instagram esitteli Stories -julkaisun. Vastaavasti Meta yrittää kampittaa TikTokia julkaisemalla Reels -julkaisut sekä Facebookille että Instragramille. Lisäksi Youtube on esitellyt Shorts ja Snapchat Spotlight -julkaisut.
Raportti esittää, että TikTokin ylivoiman syynä on algoritmi. Se pystyy tarjoamaan jokaiselle käyttäjälle parempaa ja osuvampaa sisältöä kuin kilpailijat. Samaan aikaan yhtiö kehittää liiketoiminnan toteuttamiseen TikTok for Business työkaluja.
Toistaiseksi TikTokin kasvulle ei näy ylärajaa. Mahdollisesti vuonna 2023 menee jo kahden miljardin käyttäjän raja rikki.