Mitkä asiat nousevat sosiaalisessa mediassa vuonna 2023? Nostimme viisi trendiä.
1. Sisällöntuotanto hyödyntää koko ruutua
Sosiaalisen median alustat hyödyntävät yhä enemmän lyhytvideoita. Niissä käyttöliittymä on ensisijaisesti matkapuhelimen kuvasuhde eli pystysuuntainen 9:16 (vaakasuuntainen, esimerkiksi televisio, on 16:9). Lyhytvideoissa suunnannäyttäjänä toimii TikTok, mutta myös YouTube ja Facebook haluavat samoille apajille. Facebookissa on huomattu, että pystysuuntaisiin lyhytvideoihin reagoidaan jopa 90 prosenttia paremmin. YouTube kokeilee mainosten automaattista muokkausta vaakasuunnasta pystysuuntaiseksi. Sisällöntuottajat joutuvat reagoimaan tähän trendiin, ja tuottamaan materiaalia natiivisti myös pystysuuntaisena.
2. Nanovaikuttajien nousu
Pienien vaikuttajien (influencer), eli nanovaikuttajien (alle 10000 seuraajaa), nousevat tärkeiksi sosiaalisen median sisällöntuottajiksi mainostajille. Tällä hetkellä ne muodostavat jopa 90 prosenttia onnistuneista vaikuttajamarkkinointikampanjoista. Nanovaikuttajat tarjoavat kustannustehokasta vaikuttamista omien seuraajien kautta markkinoijille. Pienten seuraajamäärien vuoksi kampanjat tulisi hajauttaa usealle nanovaikuttajalle, mikä vastaavasti tuottaa päänvaivaa mainostajalle. Meillä MediaBot:llä on ratkaisuna somehakukone. Ota yhteyttä ja kerromme mielellämme lisää.
3. Tekoäly hallitsee sisällöntuotantoa ja analytiikkaa
Tekoäly on lyömässä itseään läpi. Vuonna 2022 kohistiin kuin ChatGPT pystyi antamaan täysin järkeviä vastauksia englanniksi ja suomeksi – ja jopa kirjoittamaan runoja. Tekoälymarkkinoiden odotetaan kasvavan vuosittain jopa 120 prosenttia. Sosiaalisessa mediassa tekoälyä tullaan hyödyntämään sisällön personoinnissa, kielten kääntämisessä, kohdeyleisön etsimisessä, tulosten analysoinnissa – ja jopa uuden sisällön luomisessa.
4. Pelit valtaavat alaa
Sosiaaliseen media tarjoaa uusia mahdollisuuksia peleille. Pelialan arvo on 200 miljardia dollaria ja pelkästään sisäiset mainokset 17 miljoonaa dollaria. Peliteollisuus on selvästi suurempaa kuin elokuva-ala ja suoratoistopalvelut. Ei ihme, että esimerkiksi suoratoistopalvelu Netflix on aloittanut pelien ja virtuaalitodellisuuden kehittämisen. Sosiaalinen media tarjoaa loistavan ympäristö vuorovaikuttamiselle ja käyttäjien toisiinsa liittämiselle.
5. Lyhytvideot jatkavat kasvua
Lyhytvideot jatkavat kasvua markkinoinnissa. Syynä on niiden suuri suosio sekä korkea sitoutumisaste. Vuodelle 2023 ennustetaan, että lyhytvideoiden kuningas TikTok nousee kaikkein suosituimmaksi sosiaalisen media alustaksi. Kilpailijat ovat reagoineet omilla lyhytvideoalustoillaan, kuten Instagram (reels) ja YouTube (shorts).