Etene askeleittain ja suunnitele onnistuneesti. Johdonmukainen toteutus on hyvän suunnittellun tulos myös sosiaalisessa mediassa.
Suunnittelun yksi tärkeimmistä askeleista on tutkia yleisöä. Tutkimalla asiakaskuntaasi ja seuraajiasi saat paljon arvokasta dataa somestrategiaasi varten. Keitä he ovat ja millä kanavilla he ovat ovat aktiivisimmillaan?
Sinulla on oltava käsitys, missä yrityksesi yleisö on, jotta voit kohdistaa voimavarasi oikeaan paikkaan. Olennaista ei ole välttämättä olla läsnä jokaisessa kanavassa. Tietty yleisösi saattaa käyttää pääosin vain kahta sosiaalista verkostoa, joten valinnassa tulee käyttää strategista harkintaa. Älä anna ponnistelujesi valua hukkaan – sen sijaan kohdista voimavarat ja keskittymisesi. Me autamme sinua valitsemaan juuri oikeat somekanavat yrityksellesi.
Myös sisällön suunnittelussa sinun täytyy ensisijaisesti ajatella yleisöäsi, sillä he odottavat organisaatioltanne kiinnostavaa ja laadukasta sisältöä. Emme suosittele jakamaan merkityksetöntä sisältöä ilman loppusointua tai syytä. Menestyvä sosiaalisen median sisältöstrategia on tarkan suunnittelun tulos, jota seuraa johdonmukainen toteutus.
Tähän tarkoitukseen sosiaalisen median kalenteri on korvaamaton. Sisällön valinta ja valmistelu etukäteen paitsi pitää sinut järjestyksessä, myös auttaa sinua pysymään tehokkaana. Kun suunnittelet teemat ja sisällöt etukäteen, pystyt aikatauluttamaan ja optimoimaan sisällön julkaisun yleisöllesi otolliseen ajankohtaan. Näin lisäät viestin tavoittavuutta. Tämä ei tarkoita etteikö spontaaneja julkaisuja kannattaisi tehdä aika ajoin – ilman muuta! Mutta ajastaminen auttaa pitämään kokonaiskuvan mielessä ja kaikki langat käsissä.
Tärkein tekijä onnistuneessa sisällöntuotanossa, yleisön tunnistamisen ja sisältökalenterin lisäksi on oikeanlaisen sisällön julkaiseminen. Tämä voi olla asteen haastavampaa aloittelijalle, ja vastaus selviääkin kokeilemalla. Oman sisältötyylin, viestinnän sävyt ja julkaisurytmin löytää parhaiten, kun uskaltaa kokeilla mikä sitouttaa yleisösi parhaiten. Kokeile, kuuntele ja seuraa. Lue lisää sisällöntuotannosta.
Kun sopiva suunta löytyy ja yleisösi saadaan sitoutettua kerta toisensa jälkeen, kannattaa näitä onnistumisia toistaa myös tulevaisuudessa. Uusia oivalluksia ja suuntia voi myös löytyä jatkuvasti. Sosiaalisessa mediassa tehokkaasti toimiakseen täytyy osata seurata yleisön reaktioita ja muuttaa suuntaa, usein nopeallakin aikataululla.
Sosiaalinen media antaa mahdollisuuden kommunikoida asiakkaidesi kanssa suoraan ja vahvistaa brändiäsi.
Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa tuo lisää liikennettä verkkosivuillesi ja hakukonenäkyvyyttä.
Saat sosiaalisen median kautta yhteyden potentiaalisiin asiakkaisiin, joihin voit kohdentaa myyntiä.
MediaBot Oy
Pasilankatu 2 B
00240 Helsinki
y-tunnus 2917776-6
Sosiaalisen median kanavien suunnittelua, hallintaa ja aktivointia. Paketti- ja räätälöityjä ratkaisuja digitaaliseen viestintään.