Katso 10 julkaisuideaa yrityksen someviestintään

Säännöllinen sisällöntuotanto on aikaa ja taustatyötä vaativaa työtä. Sisällöllä on paljon painoarvoa, sillä se on koko yrityksesi someviestinnän ja -läsnäolon perusta. Toimiva ja tuloksia tuottava sisältö perustuu ajatuksella tehtyyn sisältöstrategiaan.

Vuonna 2021 mikään ei voita seuraajia aidosti aktivoivaa, mielenkiintoista ja yleisöä innostavaa sisältöä. 

Katso nämä 10 vinkkiä seuraajia aktivoiviin somejulkaisuihin

Luo sarja tai teema

Ylläpidä tiettyjä teemoja kanavillasi. Valitse osalle viikonpäivistä tietyt julkaisuaiheet ja noudata näitä viikoittain. Voit myös hyödyntää hashtageja ja merkitä julkaisut teemojen mukaisesti. Esim. #vinkkitiistai #sunnuntairesepti #viikkokysely #työntekijävartti tai muuta toimialaasi tai brändiisi sopivaa. Tämä saa seuraajasi tunnistamaan juuri sinun sisältösi, aktivoitumaan ja mahdollisesti jakamaan ja käyttämään luomiasi hashtageja. Teemat helpottavat myös julkaisukalenterin luonnissa kun viikot tai kuukaudet sisältävät toistuvia teemoja.

Suorita kilpailu tai arvonta

”Saanko jotain ilmaiseksi? Count me in!” Kilpailuilla saa nopeasti aktivoitua ihmisiä ja lisättyä liikennettä kanavillesi. Tärkeää on kuitenkin ylläpitää yhteyttä uusiin seuraajiin ja kommentoijiin myös kilpailun tai arvonnan loputtua. Luo säännöllisesti arvokasta sisältöä ja säilytä uusien seuraajien mielenkiinto myös tulevaisuudessa.

Pidä kyselytunti

Vastaile kysytyimpiin kysymyksiin kanavillasi ja ylläpidä ja syvennä vuoropuhelua seuraajiesi ja asiakkaidesi kanssa. Hyviä vaihtoehtoja kyselytunteihin on Instagram ja Facebook livevideot, joissa seuraajat pääsevät reaaliajassa kommunikoimaan kanssasi. Myös Instagram-tarinoissa kysymysten kysyminen on kätevää ja voit vastata kun sinulla on aikaa. 

Luo meemi

Sosiaalista mediaa ei tarvitse ottaa niin vakavasti. Monelle sosiaalisesta mediasta haetaan aitoja yhteyksiä, päivän nauruja ja viihdykettä. Vakava myyntipuhe ei useinkaan uppoa kovin moniin. Useat yritykset tekevät edelleen sisältömarkkinointia ja sosiaalista mediaa turhan vakavalla, kuivalla ja myyvällä otteella. Samaa kaavaa toistavat julkaisut tuotteista ja palveluista eivät oletettavasti kiinnosta ketään pidemmän päälle.

Heitä tyypillisten julkaisujen väliin vähän huumoria – katso miten yleisösi reagoi. Meemeillä kevennät viestiäsi, yrityksesi olemus muuttuu helpommin lähestyttäväksi ja opit samalla tuntemaan yleisöäsi paremmin. Kokeile ja ylläty!

Järjestä äänestys

Ihmiset rakastavat jakaa mielipiteitään. Selvitä mitä yleisölläsi on sanottavaa. Kysy mitä he suosivat uusimmista tuotteista tai mitä he haluavat nähdä tulevaisuudessa. Äänestyksen tai kyselyn voit tehdä helposti Facebookissa, Instagramissa tai Twitterissä.  Äänestys on seuraajillesi helppo ja nopea tapa viestiä ajatuksia koskien yritystäsi. Seuraajat kokevat että heitä kuunellaan ja heidän mielepiteitään arvostetaan. Samalla sinä ja tiimisi saatte arvokasta tietoa yleisöstänne ja ideoita markkinointistrategian hiomiseen.

Jaa menestykset

Kerro seuraajillesi kuinka saavutitte odotetun tavoitteen, laajensitte vihdoin toimitilojanne tai saitte toimiston uuden sisustuksen valmiiksi. Juhlikaa etappeja yhdessä. Yleisösi haluaa kuulla inhimillisistä saavutuksista. Saavutusten lisäksi voit tuoda esiin yrityksesi kasvun myös epäonnistumisten ja esteiden kautta. Aitous ja läpinäkyvyys yleisösi kanssa vahvistaa suhdettanne. Ihmiset usein kokevat kasvutarinat inspiroiviksi ja jakamisen arvoisiksi. 

Kuvakaappaukset

Somessa voit helposti myös kuratoida sisältöä. Osittain se onkin koko sosiaalisen median idea – ollaan sosiaalisia ja jaetaan omaa ja muiden sisältöä. Jaa hauska twiitti tai informoiva tarina toiselta tekijältä. Muista kuitenkin pyytää lupa tai merkitä alkuperäinen lähde!

Hyödynnä kuvakaappaukset myös omien sisältöjen jakamisessa. Tekstiä luetaan suhteessa kuviin vähemmän ja kuvat usein saavat huomattavasti enemmän huomiota. Muuta haluamasi viesti tai teksti yksinkertaisesti kuvamuotoon, ottamalla siitä teksti-tai muistiinpanotyökalussa kuvakaappauksen. Aina ei tarvitse tehdä viimeisen päälle suunniteltuja ja aikaavieviä graafisia infokuvia. Joskus rennompi ote voi sopia paremmin viestin perille saattamiseksi.

Henkilöstön korostaminen

Ihmiset seuraavat ihmisiä.

Kasvot yritysten logojen takana on se mikä ihmisiä usein kiinnostaa. Lisää strategiaasi sisältöä kulissien takaa ja anna yrityksellesi kasvot. Luo samaistumisen hetkiä ja tuo yrityksesi persoonaa esiin henkilöstön kautta. Tuo esimerkiksi Instagram-tarinoissa tiimin jäsenet vuorollaan valokeilaan lyhyiden haastattelujen muodossa tai järjestä työntekijä-take-over, antamalla somekanavat työntekijälle haltuun päiväksi.

Keksi kuvaava kuvateksti

Tämä idea on ollut suosittu ainakin Instagramissa. Jaa mielenkiintoinen kuva ja pyydä yleisöä keksimään siihen kuvaava kuvateksti. Tämä aktivoi seuraajiasi ja kuvatekstit ovat usein viihdyttävää luettavaa. Hyvänä pointtina, säästät myös yhden kuvan kuvatekstin ideointiin käytetyn ajan! Älä toista tätä ideaa kuitenkaan liian usein.

Faktoja toimialalta

Jaa hyödyllisiä faktoja ja tietoa alaltasi ja vakiinnuta asemaasi alan asiantuntijana. Tieto voi olla esimerkiksi hyödyllisten artikkeleiden ja lyhyiden videoiden muodossa. Voit ohjata yleisöäsi joko omille sivuillesi tai sisällyttää suunnitelmaasi myös ajatuksella kerättyä sisältöä muiden lähteistä. Sosiaalinen media on sosiaalista. Sinun ei aina tarvitse jakaa vain omaa sisältöäsi – eikä kannatakaan. Hyödynnä muiden asiantuntijoiden infopankkeja ja uutiskanavia linkittämällä ja jakamalla sisältöä somekanavillesi. Kuratoimalla sisältöä säästät omaa aikaasi ja rikastutat somekanaviesi sisältöä.

Hyvä sisältösuunnitelma sisältää monipuolista ja aidosti inspiroivaa ja rikastuttavaa sisältöä.

Ketään ei enää vuonna 2021 kiinnosta kuulla päivä toisensa jälkeen, kenellä on halvimmat hinnat ja laadukkaimmat tuotteet. Mistä seuraajasi ovat kiinnostuneita? Mitä heidän aikajanoillaan näkyy? Sinun tulee soluttautua luontevasti mukaan tähän virtaan. Kun olet mukana virrassa, keksi keinot joilla erotut eduksesi. Kun omat resurssit ovat vähissä, ideat lopussa tai sisältökalenterissa on aukkoja, älä unohda sisällön kuratointia ja ulkoistettuja sisällöntuotannon palveluja.

Seuraa meitä somessa ja kerro mitä listaamaamme julkaisuideaa lähdet kokeilemaan!

         

Ota yhteyttä meihin, jos yrityksesi tai organisaatiosi tarvitsee sisällöntuotanto- ja kanavanhallintapalveluita. Laita viestiä lomakkeella tai soita ja varaa verkkotapaaminen. Yhteystiedot ja lisää meistä löydät täältä

Leave a Reply

Tietoa meistä

MediaBot on erikoistunut somekanavien hallintaan ja sisällöntuotantoon. Aikataulutamme ja julkaisemme organisaatioosi tavoitteisiin sopivaa sisältöä puolestasi. Löydä uusia asiakkuuksia ja syvennä asiakaskokemusta.

Seuraa meitä
Join our newsletter and get 20% discount
Promotion nulla vitae elit libero a pharetra augue