Miten saada orgaanista kasvua Instagramissa juuri nyt? Vastaus on lyhyesti ja ytimekkäästi – Reelsit eli Instagram-kelat.
Later:in sosiaalisen median johtaja Christine Colling kertoo, kuinka Reelsien käyttöönoton jälkeen he huomasivat sitoutumisen kanavallaan kasvaneen 280%. Mikä on aika päätähuimaavaa. Saman olemme huomanneet omien asiakkaidemme kohdalla. Orgaaninen kattavuus ja sitoutumisprosentit ovat kelojen kohdalla aivan omaa luokkaa.
Elokuusta 2021 alkaen kaikki Instagram käyttäjät voivat luoda keloja, jotka ovat nopeatempoisia videoita, maksimi pituudeltaan 60 sekuntia. Kuten Instagramin tarinat, kelat on tarkoitettu pääosin mobiililla katseluun ja pystysuora 9:16 kuvasuhde on suunniteltu täyttämään koko puhelimen näytön.
Reels-työkalu on videoeditointityökalu, joka sisältää lisättäviä ääniä, tehosteita ja paljon muuta luovaa. Instagramin Reels -ominaisuus itsessään on melkein suora kopio TikTokista. Kelat näkyvät oman profiilisi lisäksi myös Instagramin Explore sivulla, joka tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa uusia laajempia yleisöjä.
Miten tehdä Instagram-keloja?
Valitse Reels Instagramin kameran alaosasta, Story-ominaisuuden vierestä, niin ylhäällä olevan kuvan mukainen näkymä aukeaa. Kamera näyttää samantien kuvattavat kohteen, aivan kuten tarinoissa.
Kelat voidaan tallentaa työkalussa (kuvataan yksi kerrallaan), tai käyttämällä galleriasta ladattuja valmiiksi kuvattuja videoita. Jälkimmäinen näistä on selkeästi helpompi tapa ja ei vaadi yhtä paljon vääntöä itse työkalussa. Jos videosi on valmiiksi editoitu ja haluamasi pituinen, lisää video galleriasta alanurkasta vasemmalta. Valmiin videon kanssa voit siirtyä suoraan esikatseluun ja julkaisuun. Voit myös ladata valmiiksi kuvatut klipit yksi kerrallaan työkaluun ja editoida sovelluksessa.
Kelojen kuvaaminen työkalussa
Jos kuvaat sovelluksessa, tallenna ensimmäinen leike painamalla kuvauspainiketta pitkään. Näet videon edistymisen sekunteina näytön yläreunassa tallennuksen aikana. Lopeta tallennus päästämällä irti. Näin ensimmäinen klippisi on valmis. Kuvatut klipit muodostuvat jonoksi näytön yläreunaan tai vasemmalle.
Ääni: Voit hakea videolle taustamusiikkia Instagram -musiikkikirjastosta. Voit myös käyttää omaa alkuperäistä ääntäsi. Kun jaat kelan alkuperäisellä äänellä, äänestä muodostetaan “käytettävä ääni”, joka yhdistetään sinuun ja jos sinulla on julkinen tili, ihmiset voivat luoda omia kelojaan käyttäen ääntäsi. Sama periaate pätee myös TikTokissa.
Kesto: Voit valita kelasi keston: 15, 30 tai 60 sekuntia.
Nopeus: Voit nopeuttaa tai hidastaa tiettyä kohtaa valitsemastasi videosta tai äänestä. Voit luoda mielenkiintoisia ja huomiota herättäviä efektejä videoosi.
Efektit: Voit lisätä kuvatessasi videoon erilaisia videoefektejä, kuten tarinoissakin.
Layout: Voit luoda videon eri layouteilla, esimerkiksi split screeninä, missä näyttö jakautuu kahteen ruutuun.
Timer: Voit asettaa kuvaukselle ajastimen. Tämä on kätevä, jos kuvaat yksin ja pidät puhelinta jalustalla tai jossain pidikkeessä, ja sinun tulee ehtiä kameran eteen record-napin painamisen jälkeen.
Esikatselusta julkaisuun
Kun olet valmis, paina oikealla puolelle preview-nappia ja näet valmiin tuotoksen. Jos et ole tyytyväinen, voit palata kuvaamisvaiheeseen painamalla vasemmasta yläkulmasta nuolimerkkiä. Jos haluat aloittaa alusta paina vasemmassa yläreunasssa olevaa X-merkkiä. Esikatseluvaiheessa voit vielä lisätä tarvittaessa efektejä, tarroja, piirustuksia, tekstiä ja musiikkia – aivan kuten tarinoita tehdessä. Tässä kohtaa voit myös tallentaa kuvaamasi videon, ja ladata sen puhelimellesi. Kun olet valmis, paina next-nappia.
Seuraavaksi tulet jakoruutuun, missä voit muuttaa videon kansikuvaa, lisätä julkaisuun kuvatekstin, hashtageja sekä merkitä henkilöitä. Kun jaat videosi, se näkyy vakiona profiilissa erillisellä välilehdellä kuin feed-julkaisut. Halutessasi voit valita, että video näkyy myös profiilin pääruudukossa. Reelsin voi halutessa poistaa näkyvistä pääruudukosta julkaisun jälkeen.
Julkiset kelat lähtevät hashtagien ja algoritmin saattelemana Instagramin Explore -sivulle, missä käyttäjä voi katsoa laidasta laitaan erilaisia käyttäjien luomia keloja. Videoita tulee jatkuvalla syötteellä, jos katsoja pitää kelasta, hän voi helposti tykätä, kommentoida tai jakaa sen ystäviensä kanssa.
Kuinka seurata Instagram-kelojen analytiikkaa
Analytiikka kannattaa tarkastella ymmärtääksesi paremmin, osuvatko kelat kohdeyleisöllesi tai ylipäätään kiinnostavatko ne ihmisiä. Instagram on tehnyt kelojen suoriutumisen seuraamisen helpoksi. Business- ja Creator -tilit voivat hyödyntää Kela-analytiikkaa Instagram Insightsissa. Näet tietyn Instagram-kelan suorituskyvyn käymällä profiilisivusi Kelat-välilehdellä ja avaamalla kelan. Napauta näytön oikeassa alakulmassa olevaa kolmen pisteen kuvaketta ja valitse Insights.
Miten Instagram-algoritmi toimii
Instagram-kelojen algoritmi on aina ollut hieman mysteeri. Mutta Instagram on julkaissut jonkin verran uutta tietoa ja tiedämme nyt, että algoritmi suosii keloja, jotka:
- Ovat viihdyttäviä ja hauskoja (eli ilahduttavat ihmisiä, kiinnittävät heidän huomionsa, saavat heidät nauramaan tai sisältävät hauskan yllätyksen tai käänteen)
- Ovat inspiroivia (eli aloittavat trendin, johon muut voivat helposti osallistua)
- Käyttävät luovia työkaluja, kuten teksti-, suodatin- tai kameratehosteita
- On kuvattu pystysuorassa
- Käyttää Instagram -musiikkikirjaston musiikkia ja/tai alkuperäistä ääntä
- Ovat kokeellisia! Kokeile jotain uutta, ole oma itsesi ja katso mikä toimii yleisöllesi
Vältä keloja jotka:
- Ovat epätarkkoja matalan resoluution vuoksi
- Sisältävät paksun reunuksen videon ympärillä
- Suurin osa kuvasta on tekstin peitossa
- Eivät noudata Instagramin yhteisön sääntöjä
- Instagram on myös vahvistanut, että selkeästi muista sovelluksista kierrätetty sisältö (joka sisältää logoja tai vesileimoja, esim TikTok) saa vähemmän huomiota ja kelojen löydettävyys laskee.
Kuinka yritykset voivat hyödyntää Instagram-keloja
Instagram-kelat ovat tapa rakentaa yhteisöäsi ja kasvattaa näkyvyyttä Instagramissa. Se on hauska ja kiinnostava tapa jakaa alkuperäisiä ja luovia sisältöjä seuraajiesi kanssa. Jos yritykselläsi on jo Instagram aktiivisesti käytössä, kelat ovat luonnollinen jatkumo muuhun sisältöön.
Shopping- ja merkitsemisominaisuuksien integroinnin ansiosta brändit ja yritykset käyttävät keloja keinona mainostaa luovasti tuotteita ja tehdä yhteistyötä vaikuttajien kanssa. Brändisisältötunnisteiden käyttöönotto on Instagramin tapa varmistaa, että sisällöntuottajat kertovat selkeästi, kun he luovat brändisisältöä.
Koska kelat ja videot ylipäätään ovat nyt iso osa Instagram-käyttökokemusta, voimme odottaa lisää sovelluksen sisäisiä uudistuksia, kuten esimerkiksi lisää erilaisia videomuokkaustyökaluja.
Neljä vinkkiä yrityksille:
1: Luo aitoa sisältöä
Kelat on suunniteltu nopeiksi ja hauskoiksi, ja työkalu itsessään on täynnä erikoistehosteita, jotka tekevät vangitsevan ja aidon sisällön luomisesta todella helppoa. Tämä tarjoaa yrityksille loistavan tilaisuuden näyttää enemmän yrityksen inhimillistä puolta ja vähemmän sitä täydellistä kiiltokuvaa. Käytä keloja aitojen suhteiden luomiseen ja yhteisön vahvistamiseen. Kelojen avulla tulet myös saavuttamaan aivan uuden yleisön. Saavutat näkyvyyttä helpommin myös käyttäjien keskuudessa, jotka eivät seuraa sinua vielä.
2: Jaa opetussisältöä
Lisäarvoa antavan ja opettavaisen sisällön julkaiseminen on myös loistava paikka aloittaa. Anna seuraajillesi viisi parasta matkavinkkiä, opeta heitä miten otetaan täydellinen muotokuva tai näytä heille, miten hameen voi stailata viidellä tavalla. Vinkit ja opettavainen sisältö voi auttaa sinua asettumaan asiantuntijaksi kyseisessä aiheessa, ja sinusta voi tulla läsnäoleva ja vaikuttava ääni yhteisössäsi.
3: Esittele tuotteita
Instagram Reels on valtava mahdollisuus brändeille ja yrityksille, jotka haluavat lisätä tietoisuutta ja myyntiä alustalta käsin. Yritykset voivat nyt esitellä tuotteita ja merkitä ne julkaisuihin suoraan. Tuotteiden lisääminen on loistava tapa lisätä myyntiä ja liikennettä IG -kauppaasi. Esittele tuotteita niin luovasti kuin haluat ja kolmen klikkauksen sisällä käyttäjät voivat itse ostaa tuotteesi suoraan videosta! Jos käyttäjä on kiinnostunut, hän voi napauttaa “Näytä tuotteet” saadakseen lisätietoja tuotteesta, tallentaa myöhempää käyttöä varten tai ostaa tuotteen.
4: Jaa sisältöä kulissien takaa
Behind the scenes -tyyppinen sisältö auttaa Instagram-seuraajiasi ymmärtämään paremmin kuka olet ja miksi teet mitä teet, tai myyt mitä myyt. Kurkkaus kulisseihin on houkuttelevaa ja kiinnostavaa seuraajillesi sekä se myös lisää luottamusta ja rakentaa välillenne vahvempaa sidettä. Kerro esimerkiksi, miten valitset materiaalisi tuotteillesi tai jaa tuotteiden valmistusprosessi. Jaa tiimisi arkea tai kerro bränditarinasi, miten keksit liikeideasi. Mahdollisuuksia luoda yhteys on monia.
Muista omaperäisyys ja hauskanpito
Tärkeintä missä tahansa sosiaalisen median kanavalla on olla mahdollisimman aito ja lähestyttävä. Monet yritykset ovat menestyneet esimerkiksi TikTokissa, koska he ovat osoittaneet olevansa aitoja, tunteikkaita, vitsailevia ja kaikin puolin samaistuttavia. He ovat luopuneet suosiolla siitä ajatuksesta, että yritysten täytyy olla vakavia ja myyviä kiiltokuvia.
Keskity siis omaperäisyyteen ja hauskanpitoon videoidesi laadun sijaan. Aihe voi olla henkilöstön yksilöllisyyden korostaminen tai brändin tavallisen piirteen herättäminen eloon musiikin ja liikkeen avulla. Olipa brändisi tai yrityksesi mikä tahansa, Instagram Reels tarjoaa sinulle paljon luovia mahdollisuuksia jakaa brändisi tarinaa ja luoda pysyviä yhteyksiä.
Monipuoliset somepalvelut käytössäsi
Meillä MediaBot:illa palvelumme kattaa sosiaalisen median kanavien suunnittelua, kehittämistä ja ylläpitoa sekä säännöllistä kanavaviestintää. Mitä tavoitteita halutaan asettaa sosiaaliselle medialle? Kuinka usein ja millaista sisältöä haluat jakaa kohdeyleisöllesi? Tuotatko sisällön itse kokonaan, osittain vai ulkoistettuna? Mitä osaamista organisaatiostasi löytyy? Autamme sinua pääsemään alkuun.
Voit tehdä asiat helpoksi ja antaa meidän ottaa päävastuun somekanavista. Tällöin voimme yhdessä sopia sisällöntuotannon rajapinnat. Me tuotamme julkaisut strategisesti valmiista materiaaleista tai tarvittaessa tyhjästä. Ota meihin yhteyttä!